Rynek Infrastruktury
W swojej interpelacji poseł przypomina, że w województwie podlaskim sieć dróg jest uboga, a wiele miast nie ma obwodnic, mimo, że ich budowę obiecywała przed wyborami Platforma Obywatelska. Zieliński przypomina, że najważniejsze powinno być obejście Augustowa i Suwałk ze względu na to, że prze te miasta przejeżdża coraz więcej samochodów ciężarowych.
Poseł wyraża rozczarowanie faktem, iż GDDKiA zamiast budować potrzebne drogi, inwestuje w obwodnicę Bargłowa Kościelnego, miejscowości zamieszkiwanej przez kilkaset osób, które w rzeczywistości nie chcą obwodnicy, która według nich jest zbędna.
„Mieszkańcy Bargłowa Kościelnego sprzeciwiają się planom i decyzjom GDDKiA, która motywuje potrzebę budowy obwodnicy względami bezpieczeństwa oraz przyszłym wzrostem natężenia ruchu tranzytowego na trasie drogi DK-61. Mieszkańcy obalają te argumenty twierdzeniem, że odcinek drogi, który przebiega przez Bargłów Kościelny jest jednym z najbezpieczniejszych, co potwierdzają statystyki” – argumentuje poseł w interpelacji.
Na budowę obwodnicy Bargłowa Kościelnego przeznaczono około 300 mln zł, co według Zielińskiego świadczy o błędnym rozpoznaniu potrzeb inwestycyjnych w zakresie budowy dróg oraz „chaosie decyzyjnym”. Co więcej, budowa obwodnicy jest sprzeczna z interesem mieszkańców wsi, którzy potwierdzają, że inwestycja utrudni im wykonywanie prac polowych i prowadzenie swoich gospodarstw rolnych.
W pismach do ministra transportu oraz GDDKiA mieszkańcy Bargłowa zaznaczali, że chcą wstrzymania prac nad obwodnicą, gdyż jej budowa będzie marnotrawieniem publicznych pieniędzy. Z kolei bardziej uzasadniona jest budowa obwodnicy Augustowa i Suwałk, które od dawna czekają na swoje obejścia. Niedawno ruszyła budowa obwodnicy Augustowa, jednak Suwałki zostały pominięte w drogowych planach Ministerstwa Transportu.
„Przykład Bargłowa Kościelnego pokazuje, że inwestycje drogowe w Polsce są realizowane w sposób chaotyczny i nie zawsze uwzględniają rzeczywiste uwarunkowania. Nie istnieją żadne argumenty, dla których obwodnica Bargłowa Kościelnego mogłaby zostać uznana za inwestycję pilniejszą od obwodnic Augustowa czy Suwałk, przez które przetacza się większość ruchu tranzytowego z krajów nadbałtyckich do Polski i Europy Zachodniej” – stwierdza Jarosław Zieliński.
Poseł PiS twierdzi, że właśnie te dwie obwodnice powinny powstać w pierwszej kolejności, za czym przemawiają zarówno potrzeby społeczne, jak i uwarunkowania całego transportu międzynarodowego. Wobec tego Zieliński żąda wyjaśnienia, czym kierowano się przy podejmowaniu decyzji o budowie obwodnicy Bargłowa Kościelnego, czy istnieje możliwość rezygnacji z tej inwestycji oraz przesunięcia środków na budowę obwodnicy Suwałk.